Stikkord

, , ,

Da jeg var ung leste jeg en bok som jeg aldri har glemt. Det var i 1994, jeg bodde i Tromsø og hadde så vidt begynt å jobbe ved Tromsø bibliotek. Jeg var opptatt av litteratur og leste mye, var med i en fortreffelig litteraturgruppe, lærte utrolig mye.

Boken jeg leste het » En engel ved mitt bord » skrevet av Janet Frame som gav den ut i 1982. Boken handler om «Janet Frames selvbiografi ruver som litterært verk og som fortelling om psykisk sårbarhet og utsatthet. Barndommen gløder av opplevelser og fantasi, tross fattigdom og store sorger. To søstre dør i hver sin tragiske drukningsulykke, broren har tung epilepsi. Janet selv blir en sky outsider, plaget av sitt krusete røde hår og sine dårlige tenner. Som ung lærer får hun et psykisk sammenbrudd, og kommer til å tilbringe åtte år på sinnssykehus, feilaktig diagnostisert som schizofren. Hun blir gitt flere hundre elektrosjokk, og lobotomering er planlagt – da hun får utgitt sin første bok, og redder livet, slik hun selv sier det. Gradvis kommer hun ut til et nytt liv og begynner et stort forfatterskap».

Under filmfestivalen i Berlin har de et program som heter «Berlinale Talent Campus Masterclass» hvor publikum får møte filmfolk til dialog. Lite ante jeg hva jeg hadde i vente da vi kom for å høre på for meg ukjente Jane Campion, kvinnen som har regissert filmen «En englen ved mitt bord». Det ble et sterkt møte! så nu skal jeg se filmen.