Stikkord

Jeg kom over filmbloggen til Sølvberget, og leste om filmen «Me and you and everyone we know» skrevet av den kommende filmbibliotekaren Klovning.

Hun skriver: –

Me and you and everyone we know” er både skrevet og regissert av Miranda July som også er hovedrolleinnehaver i filmen. Hun er kjent som performancekunstner og forfatter og denne filmen som hun debuterte med på Sundancefestivalen i 2005 har vunnet flere priser.

Som performancekunstner har hun også vært co-produsent til et nettsted som heter; “Learning to Love You More”, som var et 7-års prosjekt sammen med filmskaper Harrel Fletcher. Over 8000 mennesker har respondert online på små oppdrag som; «Ta et bilde av foreldrene dine som kysser» eller «Gi et råd til deg selv som da du var ung» eller «Skriv en presseartikkel om en hverdagshendelse». Dette verket er nylig kjøpt inn av «The San Francisco Museum of Modern Art».

Filmen anbefales, en liten pærle.

Samtidig fikk jeg låne boken «Ingen hører til her mer enn du» – noveller av July. Eseløre – blogg skriver følgende: –  «Hva er det så som er så spennende med denne boka? Den er full av de merkeligste historier, noveller skrevet i jeg-form. Dette jeg’et er en uberegnelig, uforutsigbar og sannsynligvis upålitelig forteller. Resultatet er sprelske og vidunderlig kreative noveller. De har det ikke så bra disse fortellerne, og de lengter som regel etter noe de ikke har (les: kjærlighet). Men ved bruk av humor, turnerer forfatteren de alvorlige temaene på en måte som i hvert fall ikke jeg har lest om dem før.  Men dette er mye, mye mer enn en humoristisk bok. Uten en sår undertone og et udefinerbart alvor som på en eller annen måte griper tiden vi lever i, hadde ikke denne boka blitt det den er blitt. Dette er en bok jeg anbefaler på det sterkest»