Fra dagens Aftenposten: – Gi oss leselyst av Fahrat Fazli 16 år 

Med tunge kjedelige bøker dreper norskfaget ungdommens leselyst og motiverer til økt databruk.

Fra første klasse og helt frem til siste året på vgs. blir ungdommen konfrontert med bøker, bøker som noen vil påstå er uinteressante og rett og slett kjedelig. Med “kjedelige” bøker på skolen er det fort gjort å vende seg mot dataskjermen når vi kommer hjem. Tall fra institutt for informasjons- og medievitenskap ved UIB viser at hver fjerde elev bruker mer til ved Pc-en enn planlagt, noe som går utover lekser og andre gjøremål, for f.eks. lesing i fritiden. Hva har gått galt og hva kan samfunnet og myndighetene gjøre for å bedre situasjonen?

Undersøkelser viser at kun 15 % i aldersgruppen 15 til 19 år leser skjønnlitterære bøker ukentlig. Vi unge blir møtt av mange tunge og kjedelige bøker, og fremstår som fargeløst lesestoff. Problemet med disse bøkene ligger ikke bare i innholdet, men også i språket. Bøker er blitt skrevet på en slik måte at selv det interessant plutselig blir kjedelig og uinteressant. Slike bøker kan fort være med på å gjøre norsktimene innholdsløse og umotiverende, noe norsktimene sletts ikke trenger å være.

Så da er spørsmålet hvordan skal vi motivere ungdom til å lese mer. Foreningen les har gjort en fabelaktig jobb på dette området. Foreningen les har blant annet innført Ungdommens kritikerpris, som går ut på at 9 vgs. fra hele landet får være med på å lese 8 samtidsromaner innen en gitt tidsperiode. Ungdommenes kritikerpris anerkjenner og synliggjør ungdoms lesning av samtidslitteratur. prisen er en formidler av norsk samtidslitteratur i skolen og har også vist seg å spre lyst, glede og engasjement.

Skolen må ta ansvar

Jeg ønsker å se mer av slike engasjementer som er med på å få opp interessen til ungdom når det gjelder lesing. Jeg tror databruken hadde vært kraftig redusert om ungdommen fra tidlig alder ble møtt med bøker som handler om noe de interesser for, om livet slik de erfarer, om drømmer eller frykt. Faktum er at alle er glad i å lese. Utfordringen ligger i å finne de riktige bøkene. Her bør skolen gjøre en innsats