Det er ut til at de barne- og ungdomsbøker som får oppmerksomhet i media havner på Stortinget … til debatt. Stortingspolitikere er helt uenige om staten bør sponse …. litteraturformidlingen.

jeg har tidligere blogget om dette fenomenet …. Ny trend med politiske barnebøker på Stortinget, hele tre barnebøker er blitt behandlet. Jeg undrer meg om vi skal opplyse dem om alle de andre?

Med krigsoverskrifter i Vg.no i dag kan vi lese om: Aisha Shezadi som har skrevet «Du, jeg og niqab«. Teksten er med i REIN TEKST som er den største landsdekkjande leselystaksjonen i Noreg, og målet er å gi ungdom mellom 16 og 19 år gode lesaropplevingar. Set samtidslitteratur på dagsorden!

Vg.no skriver: –  Skoleturneen blir sponset av Norsk faglitterære forfatter- og oversetterforening (NFF) og Foreningen Les! Sistnevnte får årlig 2,8 millioner i driftsstøtte av staten gjennom Norsk kulturråd.

Selv sier hun til Klassekampen: – Nå vil vi vite om du fortsatt vil dra på demonstrasjonen

– Jeg har planer om å dra. Men jeg er ikke hundre prosent sikker. Jeg deltar i en foredragsturné på videregående skoler i regi av Foreningen les! og NFF. Der snakker jeg om hvorfor jeg har valgt niqab, og svarer på spørsmål fra ungdommene. Det er fantastisk å snakke for folk som er lutter øre. Foredragene har vært en suksess, men dersom jeg blir forbundet med ytringene fra arrangørene bak demonstrasjonen og videoen, kan jeg forstå at det blir vanskelig for dem.