Fra Bt.dk

Hvorfor gik det så galt? Hvorfor prioriterede de kommunale politikere de flotte glasfacader frem for de lokale biblioteker? Her må bibliotekerne også gribe i egen barm og erkende, at der var mange chancer, der ikke blev grebet. Vi kunne for længe siden have forladt bygningen og taget biblioteket med ud, hvor befolkningen er. Vi kunne have lavet opsøgende arbejde på erhvervsskolerne, på 10. klassecentrene, i indkøbscentret. Vi kunne have vinklet vores tilbud mere præcist til de lokale udfordringer – det være sig uddannelse, social mobilitet eller fastholdelse af uddannet arbejdskraft.

Kanskje min ide ikke er så fjerN ….  “Styrk leseferdighetene ved å legge ned folkebiblioteket

Jeg har den siste tiden vært opptatt av et tankeeksperiment «trenger vi folkebiblioteket?» Jeg har kommet til at eksistensgrunnlaget til folkebibliotekene i Norge i dag ikke lenger er tilstede. Det er mulig jeg tar feil, men slik jeg ser det så har folkebiblioteksektoren utspilt sin rolle, mulighetene for å styrke sektoren er nå forbi. Mulighetene har vært der uten at sektoren har grepet fatt i dem. Fascinerende, om ikke annet.