Fra Danmark kan vi lese: – I løbet af de seneste år har flere end 200 børnehaver fået deres eget udlån af bøger. Ifølge forsker er det afgørende for småbørns sproglige udvikling, at de selv kan vælge de bøger, de kan lide. Et helt nyt biblioteksvæsen er dukket op i Danmark, som specialiserer sig i bogudlån til 3-6-årige børn for at styrke børnenes sproglige udvikling og så tidligt som muligt gøre dem til læsere. 200 børnehaver har med støtte fra staten oprettet børnehavebiblioteker, og derudover findes der yderligere 19 børnehavebiblioteker, som er oprettet for kommunens egne midler.

Mer om Børnehavebiblioteker: Et godt sprogligt fundament og lyst til at lære at læse er to vigtige forudsætninger for, at børn kan udvikle sig. Formålet med børnehavebiblioteker er at give børn i dagtilbud let adgang til at få positive oplevelser med bøger og fortællinger – både i hverdagen i dagtilbuddet og derhjemme. Børnehavebiblioteket giver alle børn mulighed for at blive fortrolige med bøger og bruge dem som kilde til oplevelser og viden.

Forældrenes læsevaner og interesse for bøger spiller en vigtig rolle for, om børn udvikler læselyst. Børnehavebiblioteker giver alle forældre mulighed for at være en god læse-rollemodel, da børn og forældre får nem adgang til at låne bøger og andre materialer med hjem. 

Dette er ikke ukjent for oss som jobber med å styrke leseferdighetene i Norge: – Leseaktiviteter er en viktig pedagogisk ressurs i barnehagens arbeid med språkstimulering. I prosjektet LESEFRØ etablerte flere bibliotek filialer i barnehager med stor andel minoritetsspråklige barn. Målet var å gi denne gruppen barn bedre språkstimulering gjennom økt tilgang til bøker, faste leseaktiviteter og gode leseopplevelser, som igjen gir barna bedre ordforråd. – Lesesenteret

Myrertoppen barnehage har valgt å satse på teknologi og gjør noe aktivt for å tilby alle barn i barnehagen samme kompetanse: -Myrertoppen barnehage i Oslo satser på IKT og har flere datamaskiner som daglig er i bruk. For ikke så lenge siden ble ungene også introdusert for iPad og iPhone – med stor suksess. – Når det kommer til iPad er det såpass spesielt og nytt at ingen barnehager jeg kjenner til har tatt dette i bruk med barna. Det er nok foreløpig for spesielt interesserte, og det er jeg, smiler Darre.

Jeg undrer meg  » Hva med de barnehagene som tilbyr hverken eller … «