Siden det nu er påske, er det vel på sin plass med litt påskelektyre. Gyrdir Eliasson modtog denne uge Nordisk Råds Litteraturpris. Eksklusivt for Information kan vi i dag bringe hans nye novelle på dansk: –

Vi var netop flyttet ind i en lejlighed i et forstadskvarter. Der havde været en hel del besvær med at hente og bringe ting og lave adskilligt, som man slet ikke gad, men som regnedes for nødvendigt efter samfundets målestok. Det var den syvende dag, efter at vi flyttede, at min kone sagde, at nu blev vi nødt til at tage i Ikea og købe en lænestol, der passede bedre til sofaen end den, vi havde i forvejen. Jeg mente lige præcis ikke, at der var noget i vejen med stolen, vi havde, men sagde ikke noget til det.

»Du husker nok den stol, jeg viste dig?« sagde hun.

»Hvad for en stol?«

»Den, der var i kataloget,« sagde hun.

»Nej,« sagde jeg.

»Du husker aldrig noget som helst.«

»Det er sikkert rigtigt,« sagde jeg. – les resten