Min nyeste artikkel i Bok og Bibliotek:

– “Jeg var på konferansetime med min sønn på 13 år, læreren sa at han ikke lenger kunne lese Donald, det var fordummende for ham. Da jeg gikk til biblioteket for å få råd sa de at Fantasy var løsningen for lesetrøtte og lesesvake ungdom i dag. Kort tid etter var jeg på foreldremøte på ungdomsskolen hvor  foredragsholderen snakket om viktigheten av å lese på ulike blogger”

Ingen av disse rådene hjalp min sønn. Han har rett og slett sluttet å lese fordi han var lei av alt maset om å lese de riktige tingene. Så nå sitter han kun å spiller dataspill. 

Når jeg leser i avisen om både funksjonelle & digitale analfabeter, spesielt blant unge gutter i dag blir jeg bekymret for min sønn. Vi vet at “ –  21 prosent av guttene er på de to laveste nivåene når det gjelder lesing. Det vil si at leseferdighetene er så svake at de vil få problemer i videreutdanning og i arbeidslivet.” – (fra pisa-undersøkelsen)  Hva skal jeg som foreldre gjøre?

Les resten i bladet Bok og bibliotek