Helhetlig nasjonal lesepolitikk for barn …. Kampanjen «Ordet fanger» som henvender seg til foreldre …

Danske børn skal læse mere, og det skal den nye kampagne Ordet fanger hjælpe med til.  Målet er at skabe varig læselyst hos børnene og øge salget og udlånet af børnebøger med 25 %. I første omgang er kampagnen henvendt til forældrene.

Forældrene skal inspireres til at læse mere med børnene, for hvis forældrene læser med børnene, er der større sandsynlighed for at børnene læser mere og bliver bedre læsere. Børnene skal også have en oplevelse af at det er trendy at læse. Læsning er ikke kun noget der hører barndommen til. Man kan også sagtens læse bøger, selv om man er en cool teenager.

Det nyetablerede samarbejde Dansk OrdforRåd til næste år (2011) med kampagnen Ordet fanger sætter bogen på programmet i håbet om, at flere børn og unge til at vælge bogen til frem for fra. Men hvor de tidligere kampagner og festivals har været drevet af græsrødder og kun dele af bogbranchen, er det denne gang lykkedes at samle hele bogbranchen fra forlag og forfattere over boghandlerkæder og supermarkedskæder til skole- og folkebiblioteker samt IBBY (Selskabet for Børnelitteratur) og Center for Børnelitteratur. Det er historisk at så mange forskellige led inden for bogbranchen har valgt at gå sammen om et landsdækkende initiativ, der skal bogen på børns og unges top 10 over ønsker.

Les mer om prosjektet her