umuleg å sove, umuleg å vere vaken
tida i kroppen stemmer ikkje med tida der ute
gjekk ikkje på skolen i dag heller
ingen ringer, ingen legg merke til at eg ikkje er der

…  vi er alle preget av selvmordet som skjedde utenfor fylket en liten tid tilbake. Det er egentlig uforståelig at unge mennesker velger å ta sitt eget liv. Nu er det laget en sang til Joakim … Stjerneskudd feat.

Temaet selvmord preget min kveld igår.  Jeg hadde vært i Oslo hele dagen, først hos Samlaget hvor vi snakket om de nyeste bøkene som har kommet, jeg ble anbefalt å lese den siste boken til Marit Kaldhol, så på besøk i Testbarnehagen, som kommer til Maktens pluttifikasjon for å fortelle hva de mener om ulike barnebøker, blant annet boken «Hvem er død?» av Stina Wirsén. Jeg hadde et møte med NBI– barnebokinstitutt hvor vi snakket om ungdomsbøker. Så for å avslutte besøket i Oslo tok jeg turen til HenieOnstad Kunstsenter siden jeg aldri har vært der før. Der var det et kunstverk som tiltalte meg, nemlig «The War Song» med Jenny Hval. Verket var en del av utstillingen  «The Creative Act med arkivet som arbeidsplass».

På vei hjem leste jeg to bøker, to bøker hvor temaet var Selvmord. Jeg satt på flyet & gråt. Hvordan er det mulig og ikke minst hvorfor. Jeg begynte med Kaldhols bok «Søkeord: Ayotzintli – Korleis gå vidare etter at det verste har skjedd?» Boken gir oss Mikkes tanker frem til han tar livet av seg, men også tankene til de som blir igjen … sterkt. Så leste jeg boken «De fortapte barns frelser» av Ihpil om den unge samiske jenten som blogget om sitt liv frem til 17. desember. Da valgte hun å ta sitt eget liv.