Jeg funderte i påsken på følgende: Knausgårds kamp for å komme på Bjørneboes nivå? Nu er boken utsatt igjen og igjen … kanskje den ikke kommer? Er han avslørt?

I påsken leste jeg bland annet “Min kamp 4” av Karl Ove Knausgård og “Sin egen herre” av Tore Rem, som er en biografi om Jens Bjørneboe. Jeg fikk et annet syn på verket “Min kamp” etter å ha lest om Bjørneboe. Det som undrer meg er likhetstrekkene i historiene som berettes, Knausgårds Min kamp fremstår neste som en kopi av det livet Bjørneboe levde. Er dette tilfeldig eller er beundringen for Bjørneboe så stor at Knausgård velger å følge i hans fotspor?

I dagens BT funderer de på det samme:  Knausgård i Mykles spor

Ved å kalle «Min kamp» en roman, hever Karl Ove Knausgård seg over vanlige moralske standarder. – Men som menneske er kunstneren underlagt samme vurderinger som oss andre, sier Mykle-biograf Anders Heger.