Høsten er den mest fantastiske tid, masse nye bøker å kunne kose seg med. Nu har jeg lest en del bildebøker og ønsker å trekke frem følgende som vi leste i dagtidlig før vi gikk på skolen.

Søppel av Max Estes – Fargerik bilde-faktabok om to søppelkjørere, Sigmund og Oskar. Vi følger dem rundt i byen fra tidlig om morgenen og til arbeidsdagen slutter. De starter ved 4-tiden om morgenen og er ferdig når du spiser lunsj omtrent. Hvordan ville det vært om vi ikke hadde hatt søppelkjørere?

Vel er det annet å si enn dette er en Hit hos gutter, testleser Kyrre gikk ut av sin rolle som testleser, dette var ei bok for han. Å drive å analysere bøker man liker på dette viset ser Kyrre ikke noe poeng i.

Vi måtte lese den flere gang i dag tidlig igjen, Kyrre måtte lese den selv, men vi rakk skolen, såvidt …. ! Vi syntes det var litt artig med alle kongene som sto i vinduet og ventet på søppelbilen …. Vi har også stått å vente på søppelbilen så det var meget gjennkjennelig. Helt topp.

Ville veier av Ragnar Aalbu – En gutt skal hente boller hos bakeren. Han har med seg den lyserøde elefanten sin på sykkelen. På veien hjem gjennom skogen skjer det merkelige ting. De bytter bl.a. plass og størrelse og blir jaget av skumle trær. Men bollene kommer trygt frem til slutt. Fantastiske farger, klare flater og tydelige referanser til film, bl.a. Woody Allen.

Jeg undervurderte denne bok ved første gjennomlesing, skal ikke si hva jeg tenkte, men dette var ikke en bok jeg ville ha trukket frem. Så leste jeg den for testleser Kyrre 6 år. da jeg så hvordan han reagerte på teksten og bildene ble jeg minnet om at ikke alle har lest og sett så mange bildebøker som meg. Jeg hadde tatt feil. Dette var en bok som grep Kyrre. Han kjente på frykten til Gutten, han kunne relatere til forandringen i skogen. Så da måtte vi lese denne også et par ganger til. Alltid kjekt å oppdagen nye detaljer i bøker.

Hæ? av Anna Fiske – HÆ? er laget med støtte fra «Leser søker bok». Meningen er at også unge og voksne med psykisk utviklingshemming skal ha glede av boka. Det er en gjettebok. Vi ser et lite utsnitt av en gjenstand eller et sted og skal gjette hva det er. Løsningen finner vi på neste side. Det er blitt en flott, variert bok som alle kan ha glede av, både liten og stor. I tillegg til svarene er det morsomme kommentarer til bildene.

Dette var en sær-bok sa Kyrre og fordypet seg videre i boken. Den fant virkelig i smak. Meget annerledes og det liker vi. Anbefales virkelig.

Det var virkelig et under at vi rakk skolen i dag, med så mange bildebøker vi måtte lese før vi gikk. Men hva gjør man ikke for den gode literaturen skyld?