Dette kan vi like, helt på grensen til det komiske  …. Det hele handler om boken Eg er ein frosk av Kurt Johannesen, min favorittbok dette bokåret, og høyt elsket av den nu profesjonelle testleseren Kyrre 6 år.  Vi har virkelig lest og studert og diskutert denne kultbok … Kyrre mener boken passer godt til Anne fordi hun er jo kunstner …

Jeg velger at la Debattantene Guri Fjeldberg og Morten Haugen snakke for seg selv:

Guri Fjeldberg sier:

– Kreativiteten er nesten grenseløs i dette originale kunstprosjektet. Men kan ei barnebok være god når ingen barn ser ut til å like den? 

– Hvorfor pokker klarer jeg da ikke å finne et eneste barn som liker den?

– Da forutsetter han en trang til å dyrke det meningsløse. Pussig nok finner jeg ingen barn som er interessert i det.

– Skal vi tro Bordieu, oppnår Morten Haugen å demonstrere sin gode smak og høye dannelse ved å utrope dette til ei potensiell kultbok. Han kopierer smaken til de finkulturelle og øker sjansene for å bli tildelt verv i prisjuryer og stipendkomiteer.

– For hvis dette er ei ”potensiell kultbok”, er det en kult de fleste barn bør erklære seg uhyre skeptiske til.

Morten Haugen sier:

– Jeg tar heller ikke de kritiske innvendingene helt personlig, fordi jeg får inntrykk av at jeg blir brukt som et eksempel på en tendens.

– føles det underlig å bli båssatt som finkulturell. Men hvem vet?

– Jeg kjenner meg i utgangspunktet ikke igjen i rollen som finkulturell snobb, men vil likevel ikke utelukke at Guri kan ha rett;