Forfatteren som har paavirket meg meget  ….. og video-kunst » Før forestillede jeg mig, at det var muligt for en kunstner at ændre kulturens indre liv. Nu har bombemænd og våbengalninge overtaget det område »

Fra Dagbladet Information

Dengang besøgte DeLillo New Yorks Museum of Modern Art for at se Douglas Gordons installation 24 Hour Psycho, et stykke videokunst, som sænker tempoet i billedsekvensen i den berømte Hitchcock-thriller op til en 24-timers cyklus. Ideen greb straks DeLillos fantasi. »Tid og død,« bemærker han med tilfredshed. »Det er den ultimative vision for en kunstner, som står ved altings afslutning.«

»Jeg gik ind i museet,« siger han, »og det var det her stykke videokunst, jeg fandt underligt dragende. Man så på en skærm, hvor der praktisk taget intet skete. Men da jeg så efter, kunne jeg se, at der var noget i det om tid og dødelighed. Jeg gik tilbage og kiggede igen to eller tre gange. Jeg tænkte: Måske kan det her inspirere til en bog.«