Var på møte hos Sandvik i dag. Meget koselig møte.

Det fikk meg til å tenke tilbake til den gang jeg bodde i Kirkenes og var blitt mor for første gang til lille Sverre. Helt fra han var 3 uker leste jeg for han. Man kan aldri begynne for tidlig å lese for barna. I barselgruppa testet vi de forskjellige bøkene vi fant til de søte små. Goboken var flere medlem av og bøkene ble flittig brukt, lekt med og ikke minst lest. Det var en fin tid.

Jeg fikk en haug bøker i dag fra Sandvik som vi skal teste ut i den nye testbarnehagen vi har «fått» av Lesesenteret. Den ligger i Oslo.  Vi skal rett og slett finne ut hva barna selv syntes om bøkene, Sandvik er ikke de eneste vi kommer til å teste bøker fra. Dette gleder jeg meg virkelig til.  Og det blir en mulighet for dere å høre hva barna mente om bøkene på Maktens pluttifikasjon i Stavanger i feb. Lesesenteret passer på at alt etterarbeid og forarbeid er riktig utført.

Av de bøkene jeg fikk til barnehagen vil jeg trekke frem Doktor Mjau redder dagen av Sam lloyd. Den var så søt. Aldri før har jeg hørt om et blåsepå sykehus ….  «Nødtelefonen ringer på Blåsepå sjukehus i Opsideisi-by. Katten Mons har skadet foten sin og doktor Mjau og ambulansesjåfør Voff må rykke ut straks»

Jeg er lurer på hvordan reaksjonen blir på bøkene om Bing, ulike land har reagert ulikt på denne serien. Hva vil de søte små si?  Følg oss og vår testbarnehage på vår vei til mer kunnskap om småbarns «leseferdigheter»

Selv-erklært testleser

Verdens beste Kyrre 6 år har nu selv erklært seg selv om testleser og har nu «lest» bøkene. Doktor Mjau falt virkelig i smak … den var morsom, sa Kyrre, bøkene om Bing kunne han like selv om han var eldre enn målgruppen fordi han nu er en testleser kunne han fortelle. Lurer på om vi lar barne «hoppe» over pekebøkene for fort?

Så måtte vi også lese en bok fra Sverige, siden huset er fullt av dem, dette også en testbok for de litt yngre enn Kyrre. Vi leste Emma Adbåge sin bok ”Leni är ett sockerhjärta”, DN.se mente  «Det finns ett uppslag i Emma Adbåges bilderbok ”Leni är ett sockerhjärta” som inte bara är frustrerande vackert, utan dessutom innehållsmässigt genialt.»

Vi måtte tenke litt når vi leste denne. En liten jente som påstår at hun ikke er søt men voksen! Vi likte den meget godt begge to .. Forfatteren/illustratøren har egen blogg også

Så avsluttet vi kvelden med en skummel bok …. en bok med en verden bak veggen med sinte bjørner …foreldre som ikke er tilstedeværende kun i sin egen verden … men som testleser måtte Kyrre lese den, mente han …

Også dette en forfatter/illustratør med blogg:

Skräckhistoria om Timmy och hans gosedjurskatt Råttis i bakomvärlden – Sällsynt kraftfull bildboksdebut om Timmy och hans gosedjurskatt Råttis.

Bakom sitt rum hittar Timmy en bakomvärld med ett otäckt hus han inte kan låta bli att smyga fram till. Stora farliga björnar skrämmer honom och han springer hem till sitt rum det snabbaste han kan. Hans älskade Råttis blir kvar. Om han ska rädda Råttis finns ingen annan väg än att återvända till huset med björnarna.

Anbefales!