Sammen med min små lesevenner, var jeg på Preikestolen Golfklubb og puttet på greenen. Mine lesevenner denne gang var  jente 8 år, gutt 6 år, jente 5 år og gutt 4 år + to voksne. Jeg hadde lovet å lese ei bok etter at vi hadde spillt golf ei lita stund og vært på Skattejakt. Boken jeg valgt å lese for barna var «De tre bukkene bruse på badeland» skrevet av Bjørn F. Rørvik og illustrert av Gry Moursund. Dette er en kommende klassiker, ikke tvil om det. Den er en ypperlig bildebok. Barna elsker den!

Omtale fra Damm om boka «Bukkene Bruse er som vanlig på vei til seters for å gjøre seg fete. Men på veien dit ser de et nytt skilt. «Badeland – 200 meter» står det på skiltet. Bukkene synes det høres fristende ut. Og kanskje de slipper unna trollet også. Badeland er spennende, særlig den lange sklia. Men så kommer trollet.»

Det ble en påfallende stillhet etter jeg hadde lest ferdig … 5-åringen satt stiv av fryd og skrekk, men de andre var helt oppslukt i fortellingen. Det gikk bare 10 min før jeg måtte lese den en gang til og en gang til … og den ivrigste var 5-åringen … les den! sa hun. «Har du sett hva som står der tennene skulle ha stått på trollet» – sa den meget oppservante 8 åringen … det står …. !

Så til nest år, neste gang jeg putter på greenen på Preikestolen skal jeg ta med litt flere bøker …