I dag har jeg leste noen bildebøker.

Først  leste jeg «Meg og Deg» av Anthony Browne. Forfatteren sier selv følgende om boken: «Me and You, a reworking of the story of Goldilocks and the Three Bears. I always thought that Goldilocks got a rough deal in the original and I’m trying to redress the balance. How do we know that she was a greedy, selfish little girl? Perhaps there was a reason for her to enter the bears’ house? I’m trying to tell the story from two different points of view: the baby bear’s story shown in warm, reassuring coloured pencils, and Goldilock’s harsher existence painted like a graphic novel, in sepia tones.»

Synopsis – Three bears decide to go out for a walk in the park while their porridge cools. Meanwhile a little girl has lost her mum and lost her way and is walking the streets alone, until she happens upon a house…The bears arrive home and discover several things are amiss…What will they find upstairs?

Så leste jeg en litt snodig bok om «mormor i speilet» av Endre Enghaug og Flu Hartberg.

Fra lokalavisen Forgner

Barnebokforfatter Endre Enghaug og illustratør Flu Hartberg hadde nylig slippfest for boka om Pelle, en liten pjokk som er en kløpper til å få mye moro ut av en ettermiddag med mormor. Flu Hartberg har fortid fra blant annet Elvebakken og Strykejernet kunstskole, og tegning har alltid vært hans greie. – Jeg var flinkere enn de andre barna, ja, og tegneserier som Lucky Luke var grunn mer enn god nok for meg til å ville tegne videre. Slitsomt er det, kan Flu fortelle, og utakknemlig også, der man møysommelig lager rute på rute på rute, mens publikum gjør seg ferdige med verket på sekunder. – Men nå har jeg opplevd hvordan man blir tatt hånd om i de store forlagene, og det gav mersmak.

Så har jeg kommet over … ikke helt ut av det blå, men jeg ble nyfiken da jeg leste på nrk.no «Debutantsensasjon», kaller Gyldendal forlag utenlandssalget av rettighetene til Åshild Kanstad Johnsens debutbok «Kubbe lager museum». For det er ikke hver dag en debutant blir solgt til et så stort og viktig land som Frankrike. – Jeg var veldig glad da det skjedde! Men det er jo litt sånn at man ikke helt tror på sånne ting. Det virker litt fjernt, forteller Åshild Kanstad Johnsen til NRK.no.

Jeg måtte flire litt av hennes barndomsvenninne kommenter… «En barndomsvenninne av meg har laget barnebok! Og tegningene er akkurat samme, fine, detaljerte stilen som dem Åshild tegnet i norskbøkene på barneskolen!»  Søtt