Fra Barnebokkritikk.no

Takk til lederen for Leser søker bok, Anne Marit Godal, for å ta debatten om hva Leser søker bok bør bruke pengene sine på. Hun spør hva jeg synes om at de gir støtte til ”Fortellingen om”-serien fra Kagge forlag. Jeg synes det er ubegripelig. Penger jeg trodde var beregna på utgivelser som unge med lesevansker ellers må klare seg uten, blir brukt på bestselgere.

Leser søker bok har gitt 15 000 kroner i utgivingsstøtte til hver av disse titlene:
Fortellingen om Brann av Eduardo ”Doddo” Andersen
Fortellingen om Vålerenga av Arild Rønsen
Fortellingen om Liverpool av John Arne Riise og Lars Lenth
Fortellingen om Aung San Suu Kyi av Kjell Magne Bondevik

Støtte fra Leser søker bok fins i to former. Mens utviklingsstøtte går til forfatter og illustratør, går utgivingsstøtte til forlaget. I dette tilfellet har Godal & co altså valgt å gi 60 000 offentlige kroner direkte til forlaget, der dyslektikeren Erling Kagge har aksjemajoritet.

Bokhandlerforeningen kan fortelle at seks av de ti mest solgte sakprosabøkene for barn i 2009 tilhørte ”Fortellingen om”-serien. Fortellingen om Liverpool nådde andreplass, og jeg tviler sterkt på at suksessen skyldes tilrettelegginga for uvante lesere. Jeg går også ut fra at Godal & co har visst på forhånd at bøkene de støtta var potensielle bestselgere, og at bøkene ville blitt utgitt uansett. For å gni det inn: Etter forespørsel fra meg forsikrer Kagge forlag om at serien er kommet til på deres initiativ og at samtlige titler ville blitt utgitt uavhengig av støtta fra Leser søker bok.