Stikkord

Fra Dagbladet Information

Et nyt ord har sneget sig ind i den danske forlagsverden. For nylig blev tidligere chefredaktør for modemagasinet Cosmopolitan, Julia Lahme, ansat som brand manager på forlaget Rosinante. Hun er den første af sin art i den danske forlagsverden, men næppe den sidste. For i et stadig mere fragmenteret mediebillede kræver det ekstraordinære metoder at fastholde læsernes opmærksomhed.

Vi kan ikke lide at tænke på det, men vi kommer på den anden side heller ikke uden om det. At bøger er varer, der skal sælges. Vi holder af at forestille os bogen som et sakrosankt medium, et ophøjet kulturprodukt, der ikke tåler sammenligning med andre varer i det moderne forbrugersamfund. Vi siger, at bøger er demokratiets byggesten, at de er skriftkulturens ypperste frembringelse og noget ganske andet end leverpostej fra Stryhns og pølser fra GØL. Men uanset hvor mange gange vi gentager det samme mantra for os selv og hinanden, kan vi ikke unddrage os det faktum, at de hæftede papirark samtidig er del af en millionindustri med driftige direktører og ærgerrige aktionærer, der kræver årlige afkast og sorte tal på bundlinjen.