Stikkord

I påsken leste jeg bland annet “Min kamp 4” av Karl Ove Knausgård og “Sin egen herre” av Tore Rem, som er en biografi om Jens Bjørneboe. Jeg fikk et annet syn på verket “Min kamp” etter å ha lest om Bjørneboe. Det som undrer meg er likhetstrekkene i historiene som berettes, Knausgårds Min kamp fremstår neste som en kopi av det livet Bjørneboe levde. Er dette tilfeldig eller er beundringen for Bjørneboe så stor at Knausgård velger å følge i hans fotspor?

 I biografien skriver Rem følgende om Bjørneboe:  

» Iscenesettelsen av seg selv blir et viktig trekk ved Bjørneboes romanlitteratur, skriver Rem: ”Snarere enn at han først og fremst skriver fiksjon, skriver han sine egne versjoner av virkeligheten.” Og; ”Enten han gjør oppmerksom på at det er et fiksjonsverk han skriver eller ikke, skifter hans liv og lesning status ved å tre inn i romansjangeren.”

Jeg kan ikke annet enn å glede meg til “Min kamp 5″ kommer ut i slutten av mai.