Fra Frifagbevegelse

Mine foreldre leste ikke et ord for meg. I bokhylla sto det som regel nipsgjenstander der bøkene skulle ha vært. De bøkene mine foreldre ikke hadde råd til. Faren min kjøpte riktig nok en serie på 21 bøker av Jack London til meg da jeg var midt inne i rock & roll-årene. De bøkene ble lenge stående ulest. Men så en dag, det var i norsktimen på Lillestrøm videregående, dro lærern opp ei fillete lefse av ei bok som het ”Kimen” og var skrevet av Tarjei Vesaas, et navn det luktet granbar av og en mann som av utseende mer lignet enn stubbe i skauen enn en popstjerne på scenen i Royal Albert Hall eller Madison Square Garden. Altså temmelig kjedelig. Norsklærern leste høyt fra boka for oss. Hvordan det gikk med de andre, veit jeg ikke. Men jeg har aldri vært nærmere frelsen enn i de timene. Siden har jeg ikke gjort stort annet enn å fylle opp mine egne bokhyller.