Stikkord

Jeg bøyer meg i støvet … utrolig bra … !

Fra ABCNyheter

Noen legger livene sine i dataspill. Hovedpersonen i Rannveig Revhaugs debut gjør det motsatte. Hun lever sitt virkelige liv som et spill.

Alt vi gjør i hverdagslivet kan sees på som et spill. Å fylle opp kjøleskapet kan være som  Tetris, eller det å hoppe over en sølepytt. Ut i fra hvilket spill du velger kan du spille forskjellige roller. Du kan være actionhelten Lara Croft eller prinsessen i «Prince of Persia» som bare venter på å bli reddet, sier Rannveig Revhaug.

«Vikeligheten er feilprogrammert»

Virkeligheten blander seg med spillerens virkelighet i hennes første bok «IRL». Forlaget kaller det dataprosa. Å kalle det en roman er å strekke definisjonen langt.

– Det ville på en måte vært mot sin hensikt om jeg sjangerdefinerte det jeg skulle skrive på forhånd. Jeg ville bruke tekst og spill på min måte. Det har vært et eksperiment med uttrykk og form, sier forfatteren.

Tittelen er en forkortning av uttrykket «In Real Life», internett-slang for i den virkelige verden. Den parallelle virkeligheten som venter utenfor vinduet når du har sittet et døgn foran dataskjermen.