Sitatene er tatt fra bibliotekstråden i Vg. Diskusjonen viser at vi har et veldig ulikt syn på biblioteket.

Men hva er egentlig poenget med bibliotekene i Norge? 

til tross for dette er det relativt få som benytter seg av biblotektilbudet.

har også sett elendig bilioteker på mindre steder hvor bøkene bare støver ned og de ansatte skvetter når kunder kommer på besøk.

det hjalp betraktelig da vi fikk ny bibliotekar her i kommunen, og fikk bytta ut den gamle «grå musa» som dreiv biblioteket før

Jo en forholdsvis beskjeden «årsavgift» som hadde gått til innkjøp av bøker, ville gjort at man hadde fått bredere utvalg, og dermed større interesse.

Det jeg stort sett irriterer meg over på mitt bibliotek er at de så å si ikke har en eneste engelsk tittel.

Min oppfatning er nemlig at bibliotek slettes ikke blir mye brukt, og mitt inntrykk er at de med dårlig råd benytter biblioteket, ironisk nok, aller minst.

For det første er jeg ikke enig med SSB at bibloteket blir hyppig brukt. Ca 1/3 hadde benyttet biblioteket de siste 3mnd, mens ca 1/4 ikke hadde benyttet biblioteket de siste 6 årene.

 Det er tross alt litt begrenset hvor mange bøker jeg rekker å lese på et år.

Norske biblioteker har et hjelpeløst dårlig utvalg av fremmedspråklige bøker.

Er enig i at mye er feil ved innkjøpsordningen. Den er for omfattende, og fører til at bibliotekene må kassere mange nesten nye bøker fordi de ikke lånes ut. Gigantisk sløsing, med andre ord.

Det jeg tror biblioteket mangler er informasjon til brukerne.

Har litt erfaring i fra biblioteket i Froland ca 2 mil nord for Arendal, der var jeg alltid aleine. Men, hva annet kan egentlig vente i en liten bygd? I Haugesund synes jeg biblioteket var veldig godt besøkt.

Noe jeg har lurt på er hvorfor man ikke slår sammen alle bibliotekene.

Her, på et lite (men splitter nytt) bygdebibliotek, later de til å ha full tilgang til universitetsbibliotekene. Kanskje det har noe å gjøre med at de som jobber på bibliotekene har tilgangskoder som du og jeg ikke kan bruke?

Når jeg sjekket med mitt biblotek fikk jeg beskjed om at de ikke kunne låne bøker fra universitetsbiblotekene