Både tegneserierne og interessen for dem voksede i århundredets første årti – men markedet skranter igen. Den hængte’ hedder et af Den Store Arkanas 22 billeder i et spil tarotkort: Med løkken om den ene fod og det andet ben lagt koket på tværs, så benene danner et omvendt 4-tal, hænger han med det spillevende hoved nedad, gerne med glorie eller ligefrem et lille smil.

Uden at deltage i visse seriers flirt med det okkulte kan man godt se det kort som billede på tegneseriens noget selvmodsigende status i Danmark ved udløbet af dette årti: ’Den hængte’ varsler død – men også det gamles nødvendige død, for at nyt liv kan opstå. Les mer:

»Dansk tegneseriekultur har det ikke godt«

Hvad er der galt med tegneseriekulturen?  »Vores tegneseriekultur har været spændt op på de europæiske album, serier for børn i A4-format og typisk på 48-64 sider – som for eksempel ’Valhalla’ og ’Nolfert’. Og den type er simpelthen ved at dø. Blandt andet, fordi den er rettet mod børn, og børn i dag læser kun manga«.

I sverige er det anderledes »Der har været en manglende forandringsparathed. I Sverige, hvor man ikke har været så inficeret af den fransk-belgiske tradition, er det anderledes«. »Men graphic novel-fænomenet, som for mig bare betyder, at man bruger tegneserien overordnet som en måde at udtrykke sig personligt og kunstnerisk på, vinder frem. Flere forlag er på vej med noget«. Les mer: