Voldelige spil sælger stadig godt, fordi opmærksomhed på vold har været en forudsætning for overlevelse gennem hele vor millionårige udviklingshistorie. Derfor er det meget let at skabe interesse for voldelighed – også i spil, forklarer Hans Henrik Knoop. Når de fredeligere spil nu begynder at kunne konkurrere med de voldelige, skyldes det tre faktorer, mener han:

  • Der har været en god debat, som har fået forældre til at tænke over, hvilke spil der er gode for børn.
  • Det andet er, at børnene synes, det er kedeligt kun at spille voldspil. Der er ikke meget perspektiv i dem.
  • For det tredje er spiludviklerne blevet klar over, at de kan blive beskyldt for optrapning af vold i verden, hvis de ikke tager socialt ansvar.

En dansk undersøgelse foretaget af det uafhængige analyseinstitut Interresearch for Multimedieforeningen viser, at hele 82 procent af alle danske børn mellem tre og atten år spiller computer i gennemsnit én time dagligt. De voksne holder et vågent øje med hvad, der spilles på konsollen eller hjemmecomputeren. 71 procent af forældrene vurderer fra spil til spil, om det egner sig til børnene. Les mer: