Bibliotekenes innkjøpsordning er en subsidiering av middelmådige forfattere og de store forlagene. Man burde heller satse på å heve folks kulturelle nivå. Aftenposten kan 23. september fortelle at bibliotekene bruker stadig mindre penger på innkjøp og at bibliotekenes samlinger derved risikerer å bli uaktuelle. Det er i tilfelle i strid med den norske folkebibliotekloven, som sier at bibliotekene skal være aktuelle. Jeg er i tvil om hvor stort dette problemet er. Det er jo for første et faktum at det er skrevet og publisert bøker i lang tid. Mange av disse er ganske leseverdige, ja enkelte er perler.

Selv om jeg lest bøker hele mitt liv, er det trolig fortsatt mange ukjente, gamle mesterverk som jeg kan ta fatt på og som vil glede meg.. Selv om mitt bibliotek ikke kjøpte inn så mange nye bøker, vil jeg nok ikke løpe tom for godt lesestoff. Les mer: