Stikkord

Et litterært arrangement kalder Odense Centralbibliotek et initiativ med «speed-lit» – en variant af speeddating. Målet er at få flere mænd og flere unge ind på biblioteket. Der er åbenbart ingen grænser for, hvad læsning kan føre til, eller hvilke muligheder der er for at bruge biblioteket som værested. I Odense opfordres single-borgere til at gå på biblioteket for at finde en kæreste over et glas vin og en litterær snak.

Fænomenet kaldes speed-lit og har blandt andet gået sin sejrsgang så forskellige steder som Australien og Belgien. Der er tale om en variant over speed-dating – en datingform hvor man får lejlighed til at tale i få minutter med en person af det modsatte køn, hvorefter man flytter videre til en ny samtalepartner. Forskellen er, at deltagerne ved speed-lit medbringer en bog til at åbne samtalen. les mer: 

Eller som bibliotekarer på ville veier ville ha sagt det:    Sex med bibliotekaren?

Her om dagen lånte jeg med meg hjem en kritikerrost bok . Boka “Eg kjem med toget”  av Ingrid Z. Aanestad skal visstnok være stemningskapende og få fram den “dirrende” undertonen av følelser mellom de to hovedpersonene. Jeg sier det likegodt med en gang: Dette er bare psykologiserende babyspråk beregnet på infantile kvinner med intelektuelle pretensjoner. Ingen mann med noe som helst testoron igjen i kroppen kan ha noe som helst utbytte av å lese dettte. Jeg mener det er minst tre grunner til at dette er en håpløs bok, og har jeg rett så har vi et problem på våre bibliotek. Men det skal jeg komme tilbake til slutt, først de tre grunnene. les mer: